Jak przestać prokrastynować? Sprawdź moje 3 sposoby! 

Prokrastynacja często wynika ze stresu i z lęku – i to właśnie tutaj musimy zacząć działać, gdy chcemy się przed nią ustrzec. Prokrastynować nie oznacza tego samego co bycie leniwym – dodatkowo powiem, że czytałam kilka artykułów na temat, tego, że lenistwo tak naprawdę nie istnieje. Zgubiłam je jednak gdzieś po drodze więc pozwolicie, że ich nie przytoczę ani nie będę rozwijać tego wątku. 

Wracając do prokrastynacji – myślę, że mogę śmiało powiedzieć, że wszyscy na nią cierpimy. Najpierw wydaje nam się, że mamy mnóstwo czasu, by później czuć nóż na gardle i zbliżające się deadline’y. Warto jednak walczyć z tym niepotrzebnym nawykiem – choć oczywiście, nie należy to do najprostszych spraw! 

 

prokrastynacja

 

Uświadom sobie, dlaczego to robisz

Nie wiem, czy lubisz do siebie mówić – ja czasem to robię! 😉 Gdy zatem zaczynasz prokrastynować postaraj się uświadomić, że to robisz i dlaczego. Powiedz sobie na głos “Nie piszę teraz tekstu, ponieważ stresuje mnie fakt, że jest już trochę za późno. Jednak jeśli nie zacznę teraz, zaraz będzie jeszcze później”. “Niepotrzebnie się denerwuję – gdy zacznę wypełniać obowiązki, nie będę już czuć tego stresu”. To oczywiście przykładowe zdania, może coś innego podziała na Ciebie lepiej. Jednak uświadomienie i nazwanie problemu to już ogromny krok naprzód! 

Planuj swoje działania

Wiem, że to nie zawsze jest tak proste, jak mogłoby się wydawać. Jednak odpowiednie planowanie może zdziałać cuda. Na początku ustal priorytety – i przypomnij sobie, dlaczego robisz to, co robisz. Gdy prokrastynujemy zapominamy o naszym celu – skupiamy się na nieprzyjemnym tu i teraz. Przypomnij sobie swoje dlaczego! 

Niezależność finansowa? Wyższe wykształcenie? Jeśli jednak Twój cel do Ciebie w tym momencie nie przemawia – bo i tak bywa 😉 – przypomnij sobie uczucie ulgi, jakie odczuwasz, gdy wywiążesz się ze swoich wszystkich obowiązków! 

Jeśli chcesz przestać prokrastynować koniecznie wypróbuj ten sposób! I co najważniejsze – planuj zarówno czas wykonania obowiązków, jak i czas wolny!  

Wstań z łóżka, otwórz laptopa, usiądź przy biurku

Czy po prostu zacznij robić to, czego Ci się nie chce. Uświadom sobie, że najtrudniej jest zacząć. Wiem, że na początku nie będzie to proste, ale z czasem będzie Ci coraz łatwiej. Zaufaj mi na słowo! I zaufaj sobie, że potrafisz. 

Przypomnij sobie wszystkie momenty, kiedy zostawiałaś wszystko na ostatni moment. To nie było przyjemne, prawda? Warto dodać, że to mogło stać się Twoim nawykiem. A nawyki, na szczęście, można zmieniać! Popracuj więc nad tym. 

Dlaczego z prokrastynacją trzeba walczyć? 

Życie w ciągłym stresie jest po prostu szkodliwe w dla naszego zdrowia. Zwłaszcza że stres, który nam towarzyszy podczas nałogowo odwlekania nie jest tym “pozytywnym”, eustresem. To dystres, którego powinniśmy doświadczać jak najmniej. Dlaczego? Po prostu wyniszcza organizm. 

Jak nie dopuszczać do przekładania obowiązków? 

Przede wszystkim – nie bierz ich zbyt wiele. Często nie potrafimy odmawiać komuś pomocy albo przyjmujemy zbyt wiele zleceń. To błąd. Gdy jesteśmy przytłoczone zadaniami wcale nie pracujemy wydajniej – nasz stres się powiększa! 

Dlatego uważnie planuj pracę i nie bój się odmawiać. Nie wyjdziesz na nieprofesjonalną, wręcz przeciwnie – jeśli wiesz, że nie dasz rady, powiedz to wprost. 

Walka z prokrastynacją nie jest prosta, ale jak najbardziej jest możliwa. Wiem, że dasz radę! Dodam jeszcze, żebyś nie traktowała siebie źle, kiedy jednak po raz kolejny coś przełożysz. To się jeszcze będzie zdarzać. I to nie tylko Tobie! 🙂 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *