Jak zacząć przygodę z copywritingiem?
Z wiadomych względów praca online gwałtownie zyskuje na popularności. Możemy spodziewać się tego, że wiele osób zapragnie spróbować swoich sił w copywritingu, transkrypcji czy wirtualnej asyście. Pojawia się więc pytanie: gdzie startować? Dziś skupię się na pracy copywritera, a w kolejnych częściach opiszę inne formy pracy zdalnej. Jak więc zacząć przygodę z copywritingiem? Gdzie skierować swoje pierwsze kroki? Jakie umiejętności są niezbędne, aby podjąć taką pracę? Czytaj dalej!
Research
Od razu mogę zdradzić, że to właśnie research będzie znajdować się na jednym z pierwszych miejsc, jeśli chodzi o ranking kluczowych umiejętności potrzebnych do pracy zdalnej. Logika nakazuje, że jeśli chodzi o copywriting, najwyżej powinno znajdować się tzw. “lekkie pióro” i umiejętność bezbłędnego pisania. Ortografia i interpunkcja w małym paluszku!
Jednak nie zawsze tak jest. Wychodzę z założenia, że pisania można się nauczyć, jeśli się bardzo chce. Prawda jest taka, że jest to rzemiosło jak każde inne. Predyspozycje mogą pomóc, ale ich brak – jeśli ma się wystarczającą ilość samozaparcia i motywacji – na pewno nie przeszkodzi.
Podobnie, jeśli mowa o ortografii i interpunkcji. Dobry copywriter to nie redaktor – oczywiście, trzeba wiedzieć co i jak, jednak nie ma takiej konstrukcji gramatycznej, której nie da się wyszukać w internecie. Nie masz pewności co do przecinka? Sprawdź w Google! I szukaj tak długo, aż nie znajdziesz odpowiedzi. 🙂
Musisz też wiedzieć, gdzie szukać. Potrafić weryfikować źródła informacji. Dla niektórych może wydawać się to oczywiste, ale wcale takie nie jest. 😉 Różnego rodzaju fora internetowe może i w większości przypadków podają prawdziwe informacje, ale jestem pewna, że znajdą się te nieprawdziwe albo takie, na które nie ma wystarczającej liczby dowodów. A w copywritingu bardzo ważna jest również rzetelność!
Research nie przydaje się wyłącznie do wyszukiwania zasad. Zanim określisz swoje tematy, branże, w których najlepiej się czujesz, być może będziesz pisać na tematy, o których niczego nie wiesz. Wtedy właśnie musisz się dowiedzieć! 🙂 Szukaj, czytaj, aż nie będziesz w stanie dać klientowi tego, czego od Ciebie oczekuje.
Jeśli nie potrafisz dobrze szukać – koniecznie się tego naucz. Ta umiejętność nie przydaje się wyłącznie wtedy, gdy chcesz podjąć pracę zdalną!
Dobrze, teraz do rzeczy. Pierwszą odpowiedzią na pytanie “Jak zacząć przygodę z copywritingiem?” powinno być miejsce, gdzie szukać zleceń i informacji. Pewnie nie zaskoczyłam Cię, że do jednego i drugiego świetnie nadaje się Facebook. A dokładniej – grupy. Bo tych, jak pewnie zdajesz sobie sprawę, jest cała masa!
Na Facebooku znajdziesz mnóstwo ciekawych miejsc. Nie ograniczaj się wyłącznie do szukania ofert – w zasięgu ręki masz też takie grupy, gdzie publikowane są różne, branżowe informacje i wskazówki. Warto z tego skorzystać!
Copywriting cały czas się rozwija, więc warto na bieżąco śledzić różnego rodzaju nowinki. Co ważne – tutaj też przydaje się research. Pamiętaj, że należy być selektywnym i za każdym razem mieć wątpliwość. W końcu internet to internet – każdy może pisać, co mu się żywnie podoba! Dlatego właśnie, jeśli zamierzasz skorzystać z jakiejś informacji, uwagi, polecenia – nie omieszkaj skorzystać z Google’a! Warto wszystko weryfikować.
Czy potrzebne jest Ci portfolio?
Gdy sama zastanawiałam się, jak zacząć przygodę z copywritingiem, znalazłam informację, aby stworzyć swoje własne portfolio. Mam wobec tego mieszane uczucia. Na samym początku i tak jesteś w stanie umieścić tam tylko teksty, które stworzone zostały na własny użytek. Dodatkowo – zleceniodawcy, szukający copywriterów często proszą o próbki, teksty napisane specjalnie dla nich.
Jeśli chcesz pisać dla agencji – faktycznie, portfolio warto zrobić, nawet jeśli teksty tam zawarte nie były nigdzie opublikowane. Musisz jednak uważać – pisząc na zlecenia tego typu później i tak swoich tekstów nie możesz nigdzie umieścić, bo wiązać Cię będzie umowa o poufności. Stawki również nie są zbyt zachwycające, ale na sam początek – możesz spróbować. Grunt to ciągle się rozwijać i nie zostać w agencji na zawsze! 🙂
Czy warto pisać bezpośrednio do klienta?
Warto! Często podkreślam, że klienci nawet nie wiedzą, że nas potrzebują. 😉 Oczywiście, nie możemy być w żaden sposób nachalni. Jednak jeśli widzisz, że strona potrzebuje opisów czy blog aktualizowany był ostatnio rok temu – możesz zaproponować swoją pomoc! Z pewnością będzie to dla Ciebie wartościowe doświadczenie.
Jak zacząć przygodę z copywritingiem? Dowiadywać się, szukać, pisać i czytać. Pamiętaj – nikt nie zrobi tego za Ciebie. Pokaż innym, że można na Ciebie liczyć, chcesz się uczyć. Właśnie – chęć nauki to również jest cecha, której nie może u Ciebie zabraknąć, jeśli myślisz o przejściu na pracę zdalną! 🙂
Dodam jeszcze, że znalezienie pierwszego zlecenia może trochę potrwać. Jednak nie zrażaj się – pamiętaj, że każdy kiedyś zaczynał. Jeśli będziesz mądrze pracować, z pewnością wkrótce otrzymasz swoje pierwsze zlecenie.
Trzymam za Ciebie kciuki! Nie zapomnij zajrzeć na mój fanpage – bądź ze mną na bieżąco!