Jak zdobyć pierwsze zlecenie jako copywriter? Praktyczne rady!

Dziś rozprawię się z tematem, który jest zawsze na czasie. A mianowicie: jak zdobyć pierwsze zlecenie jako copywriter? To wcale nie jest takie oczywiste, ale dobra wiadomość jest taka: nie jest też trudne, jeśli wiesz, w jaki sposób się do tego zabrać. 

W dzisiejszym tekście omówię pokrótce: 

  • Czy każdy może być copywriterem?
  • Komu potrzebne jest portfolio copywriterskie? 
  • Czy warto zainwestować w swoją domenę? 
  • Czy warto istnieć w bazie agencji copywriterskich? 
  • Jakie są najlepsze portale do szukania zleceń?
  • Jak jeszcze szukać zleceń dla copywriterów?
  • Czy Twoje social media są istotne? 
  • Czy musisz skończyć studia polonistyczne, aby zdobywać więcej zleceń? 

Zapraszam do lektury! 

zlecenie jako copywriter

Czy każdy może być copywriterem? 

Na to pytanie odpowiedź nasuwa się sama – nie, nie każdy. Jeśli nie znasz zasad ortografii i interpunkcji, nie masz tzw. “lekkiego pióra”, nie potrafisz sprawnie przeszukiwać internetu – ta praca nie jest dla Ciebie. Natomiast, jeśli pytanie zadamy trochę inaczej: czy każdy może nauczyć się copywritingu? Tutaj odpowiem: tak, każdy. 🙂 Pisanie to rzemiosło i jak najbardziej, jeśli masz w sobie wystarczająco dużo chęci i zapału, jak najbardziej możesz celować w ten zawód! Może być Ci na początku nieco trudniej niż z tymi, którym od zawsze “łatwo się pisze”, ale skoro sądzisz, że warto – nie oddawaj się! 

Portfolio copywriterskie

Jeśli szukasz zleceń, zdecydowanie warto je posiadać, jednak powiedziałabym, że nie jest tak ważne jak, chociażby strona internetowa. Kolejna kwestia – jeśli dopiero zaczynasz, nie masz zasobów, aby je zbudować. Nie przejmuj się tym! 

 

Portfolio copywriterskie wymagane jest wyłącznie wtedy, gdy chcesz, aby przyjęto Cię do agencji. Wielu innych zleceniodawców również może Cię o to poprosić, ale częściej interesują ich próbki, które są do napisania w ramach rekrutacji. 

 

Odpowiadając na pytanie, czy potrzebne jest portfolio – niekoniecznie. Warto je sobie powoli budować, jednak jego brak nie powinien powstrzymać Cię przed szukaniem zleceń

 

Strona internetowa

Strona internetowa to z pewnością coś, w co warto zainwestować, jeśli traktujesz copywriting bardzo poważnie. Domeny przez pierwszy rok kosztują grosze, w sieci dostępnych jest wiele tutoriali, które pozwolą Ci postawić stronę – choć przyznam, że mimo wszystko warto skorzystać z czyjejś pomocy. Na przykład osoby, która… Buduje swoje portfolio. 🙂 

 

Własna strona internetowa doda Ci profesjonalizmu. Co więcej – jeśli będziesz również prowadzić bloga, przyszły klient zobaczy Twój styl i zdecyduje, czy zechce z Tobą współpracować. Kolejna kwestia jest taka, że na blogu możesz umieszczać słowa kluczowe, które w przyszłości przyprowadzą Ci zleceniodawców. 🙂 Strona www – jeśli, rzecz jasna, poważnie myślisz o tym zawodzie – będzie strzałem w dziesiątkę! 

Agencje dla copywriterów 

Na początku drogi warto i w agencjach znaleźć miejsce dla siebie, jednak należy uważać, aby tam nie… Utknąć. 🙂 Stawki w agencjach rzadko kiedy są przyzwoite – tutaj raczej będą sporo niższe. Zaleta – są miesiące, kiedy zlecenia dla copywriterów się wręcz wylewają! Jeśli więc zależy Ci na dodatkowych pieniądzach od czasu do czasu – warto zainteresować się tym tematem. 

Jakie są najlepsze portale do szukania zleceń? 

Sama polecam dodać się do grup na Facebooku – często nie dość, że znajdziesz tam zlecenia dla copywriterów, to jeszcze dawkę praktycznej wiedzy. Warto zainteresować się też portalem Oferia, a także LinkedInem – rozbudowana sieć kontaktów z pewnością pomoże Ci w szukaniu zleceń! Jest jednak jedna rzecz, którą koniecznie chcę Ci przekazać. 

Pokaż klientom, że Cię potrzebują

Szukaj zleceń na własną rękę, ale nie tylko na portalach. Może Twój ulubiony sklep internetowy nie posiada opisów kategorii? Może studio jogi, do którego chcesz się zapisać na swojej stronie nie ma bloga? Albo ma, ale ostatni wpis opublikowany został rok temu? 

Warto być czujnym! Tak samo, jak w przypadku transkrypcji, warto pisać bezpośrednio do podcasterów oferując im swoje usługi. Dlaczego copywriter nie może zrobić tego samego? Zawsze warto próbować! Często klienci nawet nie wiedzą, że Cię potrzebują. 😉 Być może to tutaj czeka Twoje pierwsze zlecenie jako copywriter? 

Czy Twoje social media są istotne? 

Powiedziałabym, że żyjemy w takich czasach, gdzie niedbanie o swoje media społecznościowe to trochę strzał w kolano, ale… Wielu copywriterów, wirtualnych asystentek zwyczajnie nie ma czasu na ich prowadzenie. I wcale nie narzekają na niewielką ilość zleceń. 🙂 Jeśli jednak jesteś na początku drogi i masz odrobinę więcej przestrzeni, naprawdę warto o to zadbać. Chociażby dlatego, żeby wyglądać profesjonalniej czy budować już sieć kontaktów, społeczność. To się zawsze opłaca! 

zlecenie jako copywriter

Czy musisz skończyć studia polonistyczne, aby zostać copywriterem? 

Oczywiście, że nie. 🙂 Nie musisz kończyć żadnych studiów. Co warto mieć? Jakąś wiedzę kierunkową, która w przyszłości pozwoli Ci znaleźć swoją niszę, dzięki czemu Twoje teksty będą bardziej wartościowe. Nisza pozwoli Ci pisać o tym, na czym się znasz i co Cię interesuje, co więcej – będą to teksty eksperckie, czyli dużo droższe od tych, chociażby zapleczowych. Dodatkowo – będziesz mieć mniejszą konkurencję! 

 

Co jeszcze warto zrobić, by zdobyć swoje pierwsze zlecenie jako copywriter? Dużo czytać. Dużo pisać. Nie bać się. Udzielać na grupach. Droga do zostania wziętym copywriterem może nie jest prosta, ale z pewnością do przejścia. 🙂 

 

Trzymam za Ciebie kciuki! 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *